Skip to content

Over ons

Zo begon het.

Als vriendengroep gingen we bijna twintig jaar, elke maand uit eten. Soms voor een lunch, veel vaker voor een diner. We hadden ons als opdracht gegeven om elke keer in een ander goed restaurant te eten. En dat restaurant mocht nog niet bekend zijn bij een van de leden van ons gezelschap.

Na een honderdtal restaurants bezocht te hebben, werd die opdracht steeds moeilijker, want we wilden in goede restaurants eten, waar we verrast zouden worden door het eten, de entourage en het gastheerschap en niet de hoofdprijs moesten betalen.

Soms lieten we ons door recommandatie leiden, soms door uitgesproken meningen op internet, maar lang niet altijd werden onze verwachtingen dan waargemaakt. Het gemis aan objectieve informatie over restaurants werd steeds nijpender. En zo ontstond het idee om zelf een classificatie te starten.

De kwaliteit beoordeeld.

Met een deel van ons gezelschap werd meerdere malen gesproken over criteria, wegingsfactoren en de gewenste overzichtelijke conclusies. Die laatste wens leidde tot een classificatie die bestaat uit sterren, restaurantsterren dus. Van 1 tot en met 10. Waarbij 1 ster staat voor zeer eenvoudig en uiterst beperkt en 10 sterren staan voor een indrukwekkende culinaire ervaring en gastheer/vrouwschap op het allerhoogste niveau.

Ook ik, Pim van Gastenhoven (pseudoniem) maakte deel uit van die groep. Vrijwel mijn hele leven ben ik verknocht geweest aan ‘buitenshuis’ eten. Al tijdens de laatste jaren van de middelbare school startte ik het tweetalige tijdschrift Holland Ferien voor hotels en restaurants in de kustplaatsen. Indertijd mochten fabrikanten van sigaretten nog adverteren in tijdschriften en na enkele seizoenen kocht een grote adverteerder (Ed Laurens) het tijdschrift.

Mijn hobby bleef. En enige jaren later maakte ik van mijn hobby mijn missie. Ik startte het tijdschrift Goede Smaak vol informatie over lekker eten en drinken. Ook dat tijdschrift werd na een succesvol bestaan aan een grote partij verkocht.

Een paar referenties.

Ik bleef een verknochte en frequente bezoeker van restaurants over de hele wereld. Zo lunchte ik in restaurant Al Muntaha (chef Saverio Sbaragli), gevestigd op de 27ste verdieping van Burj Al Arab Jumeirah in Dubai. Ik dineerde (meermaals) in Jules Verne, gevestigd op de tweede verdieping in de Eiffeltoren en dineerde in Comme Chez Soi in Brussel. Maar het overgrote merendeel van mijn restaurantbezoeken was aan eetgelegenheden in de middenklasse. Ik heb in mijn leven meer dan 10.000 maal in restaurants gegeten. Ja echt, ik overdrijf niet.

En nu staan mijn nieuwe collega’s, recensenten, en ik voor een nieuwe uitdaging: Restaurantsterren. Betrouwbaar en praktisch. Handig en gemakkelijk voor iedereen die eens een nieuw restaurant wil bezoeken.

Nederland telt zo’n 75.000 horecavestigingen.

Restaurants zijn er in alle soorten en maten. Intieme restaurants, formele restaurants, fast food restaurants, buffet restaurants, eetcafés, all you can eat restaurants, enzovoorts, enzovoorts. Soms is het moeilijk door de bomen het bos te zien en uit alle restaurants het restaurant te kiezen waar je je lunch of diner zou willen gebruiken. Vooral als je ergens bent, waar je onbekend bent.

Hoe selecteer je het restaurant dat je zoekt?

Als je ergens wilt lunchen of dineren, dan zijn er maar enkele referenties, waaronder de Michelin gids, die je betrouwbare informatie over het niveau van restaurants geven. Tripadvisor, Google en sites waar iedereen restaurants kan beoordelen, zijn beĂŻnvloedbaar en niet consequent in de beoordelingscriteria. Zo kan een broodjeszaak een hogere beoordeling krijgen dan een restaurant met een vermelding in de Michelin gids.

Restaurantsterren.nl is objectief en betrouwbaar

De recensenten van Restaurantsterren beoordelen elk restaurant dat ze bezoeken op vaste criteria. Dat zijn, naast het eten zelf uiteraard, onder meer de gastvrijheid, het interieur, de temperatuur, muziek, tafel, stoel, toiletten, de bier- en wijnkaart en het alcoholvrije dranken-assortiment. De recensenten van Restaurantsterren zijn zeer ervaren restaurantbezoekers.

Een gewaardeerd anker

Ik hoop dat Restaurantsterren snel een standaard in de culinaire wereld worden. Dat restauranteigenaren het nut van Restaurantsterren inzien en dat restaurantbezoekers van het gemak en de betrouwbaarheid van de website en later de app van Restaurantsterren profiteren.

Bezoekt u gemiddeld minimaal drie maal per maand een Nederlands restaurant en wilt u helpen van Restaurantsterren een succes te maken? Stuur dan een kort mailtje naar info@restaurantsterren.nl waarbij u aangeeft in welke regio u meestal restaurants bezoekt. U krijgt snel een reactie en, wie weet, versterkt u straks ons team recensenten.