Reacties
Hier kunt u uw mening over restaurants plaatsen. Ook kunt u een nieuw restaurant tippen of een andersoortig bericht met betrekking tot Nederlandse restaurants plaatsten. We vragen u dat respectvol te doen en wijzen u erop dat Restaurantsterren het recht heeft om een geplaatst bericht te verwijderen ingeval dit grievend, feitelijk onjuist of om andere reden(en) ongepast is.
Door een bericht in te zenden gaat u akkoord met het opslaan en behandelen van de door u verstrekte informatie.

Niet eerder hebben we zoveel reacties gehad op een onderwerp. Enkele hebben we verwijderd omdat ze doubleerden met de mening van wel geplaatste reacties. Hiermee sluiten we de reacties op dit onderwerp.
Voor mij is het weigeren van gasten, van welke leeftijd of geaardheid ook, regelrechte discriminatie en voor mij reden om het betreffende restaurant gewoon niet meer te bezoeken. Nu niet en nooit niet meer. Gastvrijheid moet voor iedereen gelden, jong, oud, zwart, wit, homo of hetero, voor iedereen. Zo simpel is dat. Daar zijn voor mij geen uitzonderingen op. Maar natuurlijk kan iemand geweigerd worden als hij zich niet gedraagt en zelfs gevraagd worden te vertrekken.
Wat maken we er weer een echt Hollands probleem van. Als ik met mijn kinderen ga eten ga ik naar De Beren en als ik rustig wil dieren ga ik wel naar een van jullie 10 sterren restaurants. Daar zijn geen kindermenu's en komen geen jonge kinderen.
We zouden willen dat ouders het onderscheid zouden kunnen maken tussen familie-restaurants en de restaurants waar sereniteit past. Omdat dat helaas niet altijd het geval is, kunnen we ons voorstellen dat er restaurants zijn waar de eigenaren aangeven dat jonge kinderen niet gewenst zijn.
Wat vinden jullie van 'adults only'?
Als u tevreden bent, heeft u evenveel reden om dat te uiten als wanneer u ontevreden bent. En als u van mening bent dat men verkeerd met uw opmerkingen omgaat, kunt dat uiteraard ook kenbaar maken. U heeft alle recht om zich oprecht te uiten als men u vraagt of 'alles naar wens is' of 'heeft het u gesmaakt'.
We vinden overigens dat enige variatie en fantasie bij het vragen om respons op de geserveerde gerechten op z'n plaats is. 'Heeft de combinatie met asperges en ham u gesmaakt' is specifiek en breekt met de voorspelbare vragen. 'Wat vindt u van de Australische wagyu ossenhaas met de rucola en rode wijnsaus in al zijn eenvoud?'
Eergisteren stond een lijvig artikel in de Volkskrant over klagen in restaurants. Ik herkende best wel een aantal dingen. Daarbij krijg ik nogal eens de indruk dat men denkt 'dat is weer zo'n zeur' en zich er verder weinig van aantrekt. Verder krijg ik nogal eens te horen dat iets een persoonlijke smaak is. Alsof je je persoonlijke smaak niet mag vertellen als antwoord op de vraag of alles heeft gesmaakt. Ik wil zeker niet stellen dat de gast altijd gelijk heeft, maar naar mijn mening zouden de bediening en de keuken zich wat vaker een klacht of kritische opmerking moeten aantrekken. Ik hou meestal mijn commentaar voor me omdat ik heb ervaren dat men vaak denkt het toch beter te weten. En in ja- en nee-discussies heb ik niet zo'n zin als ik uit eten ben.
Verreweg de meeste restaurants met 8, 9 of 10 sterren hebben positieve exploitatie resultaten. Maar ze moeten er ook hard voor werken. En niet zelden zijn er nog (belasting)schulden uit de corona tijd.
Mijn goden... ik wilde afgelopen donderdag voor de paasdagen een restaurant reserveren. Pas bij de zesde poging was het raak. Het moeten gouden tijden zijn voor eigenaren van goede restaurants. Die verzuchting wilde ik hier even kwijt.
Wij zijn zeker niet minder kritisch geworden: er komen inderdaad steeds meer fine dining restaurants in Nederland. Het aantal neemt al meerdere jaren toe. In 2024 is het aantal restaurants dat 8, 9 of 10 Restaurantsterren toegekend heeft gekregen ten opzichte van 2023 met 6% toegenomen.
Het valt mij op dat jullie steeds meer restaurants op jullie site vermelden. Worden jullie steeds minder kritsch of komen er steeds meer fine dining restaurants?
In Almere zijn meerdere restaurants die jullie zouden moeten beoordelen. Ik vind met name Bakboord geweldig. Dat restaurant hoort bij jullie classificatie. Door de creatieve keuken is elk bezoek met volle teugen genieten. Ga er maar eens eten als Lars Bertelsen zelf achter het fornuis staat.
Beste Jozef, bij grappige restaurants denken we eerder aan restaurants voor kinderen dan aan fine dining restaurants. En dus zijn grappige restaurants niet de restaurants die door Restaurantsterren worden beoordeeld. Wel stellen we elk jaar de Top 100 samen. Dat zijn 100 restaurants die geen Michelin ster(ren) hebben maar wel degelijk tot de absolute Nederlandse top restaurants behoren. Als je daar gaat eten word je ook vrolijk, want je krijgt in die restaurants verrassende, smakelijke en mooie gerechten, vaak voor een relatief lage prijs.
Ideetje: waarom stellen jullie lijst op met de leukste restaurants? Met leukste bedoel ik grappigste. Dus restaurants waar je vrolijk van wordt. Meteen al als je binnenkomt. Misschien omdat het personeel er grappig uitziet of de inrichting je vrolijk maakt. Ik zou zulke restaurants graag weten te vinden en dan ook bezoeken. Vast en zeker. Ik ben benieuwd naar jullie antwoord.
Heb vandaag weer jullie nieuwsbrief gekregen. Daarin weer een voor mij onbekend restaurant (Avenue 43) waar ik zeker eens ga kijken. Bedankt weer.
Vriendelijk dank voor uw kritische reactie.
Wij maken onze eigen selectie en staan zeer open voor suggesties. Mail ons de namen van restaurants waarvan u vindt dat ze tot de beste van Nederland behoren en dan ook een plaats op de website van Restaurantsterren verdienen en wij gaan er kijken (en eten).
Wat mij aan jullie website en recensies stoort, is dat jullie bijna alleen maar restaurants beoordelen die in andere gidsen staan met name de michelin gids. er zijn zoveel andere fantastische restaurants die jullie zouden moeten vermelden.
Waarom koken zoveel chefs te zout? Meer dan 1,5 miljoen Nederlanders leven met onomkeerbare nierschade. Als we niets doen, wordt nierschade wereldwijd doodsoorzaak nummer vijf.
Ik vind dat On Cru aan de Top 100 toegevoegd moet worden. On Cru Rotterdam
Wij hebben ook 2 restaurants uit de Top 50 bezocht: 1 (Salon de Provence) verdient zonder meer een Michelin ster en de andere (Hendrik van Maurick) was ook voortreffelijk, maar miste wat ons betreft nog net een beetje raffinement. Verder mag van ons Zilt & Zoet in de volgende editie van de Top 50.
Mijn vrouw en ik hebben nu 3 restaurants die voor ons nieuw waren uit de top 50 bezocht en ik moet zeggen dat elk bezoek een positieve ervaring heeft opgeleverd. Jullie top 50 is een welkome aanvulling op de andere lijsten.
De Top 100 2024 wordt in de volgende nieuwsbrief bekend gemaakt.
Ik ben benieuwd naar jullie top 100. Door jullie zelf als eigenwijs bestempeld. Dat triggert mij. Maar december is bijna voorbij en zou daarom graag willen weten wanneer deze top verschijnt.
Waarom moet een kerstmenu met X gangen, zoveel meer kosten dan een signatuur menu met evenveel gangen?
Beste Michael,
Het is niet onze gewoonte om restaurants te vermelden, laat staan te bespreken, waar we al dan niet op aanbeveling geweest zijn en waaraan we niet minimaal 8 Restaurantsterren aan toekennen. We zullen eenmaal een uitzondering maken, omdat deze restaurants ons toch zeker wel bekoord hebben.
De Heeren van Bommel in Zaltbommel (uitmuntende, aan tafel klaargemaakte chateaubriand), De Twentse Bierbrouwerij in Hengelo (smakelijke bieren uit de regio) en Het Badhuis in Utrecht (allervriendelijkste bediening).