Reacties
Hier kunt u uw mening over restaurants plaatsen. Ook kunt u een nieuw restaurant tippen of een andersoortig bericht met betrekking tot Nederlandse restaurants plaatsten. We vragen u dat respectvol te doen en wijzen u erop dat Restaurantsterren het recht heeft om een geplaatst bericht te verwijderen ingeval dit grievend, feitelijk onjuist of om andere reden(en) ongepast is.
Door een bericht in te zenden gaat u akkoord met het opslaan en behandelen van de door u verstrekte informatie.

Ik kreeg bij mijn vertrek een cadeaubon. De bon heette 3 x 3. De bon was namelijk voor een kosteloos 3 gangen menu als minimaal 3 gasten zouden komen en binnen 3 maanden. Een leuk gebaar. Ik mocht de bon ook zelf gebruiken en dat heb ik toen gedaan. Slimme actie van het restaurant, want de rekening was voor 4 personen ondanks de aftrek van de kosten van het 3 gangen menu toch nog bijna 400 euro.
Ik meng me even in de discussie, want ik kreeg bij de rekening een Fisherman's Friend. Nog scherper dan een pepermuntje. De smaak bleef de hele terugreis in mijn mond hangen. Niet fijn.
Nog even en we krijgen straks bij vertrek een goody bag mee :-). Niet zo lang geleden kreeg ik het verrassingsmenu op papier uitgewerkt mee. Dat vond ik niet alleen leuk en nuttig, maar ook origineel. En met originaliteit kunnen restaurants zich onderscheiden. Ik ga wekelijks minstens een keer uit eten in wat jullie de betere restaurants noemen. Vaak ervaar ik mijn bezoeken als dertien in een dozijn.
Ik kreeg laatst 2 bonbons, keurig verpakt mee. Tien keer leuker dan het Wilhelmina of King pepermuntje.
Het is inderdaad een rare gewoonte in Nederland geworden. En het pepermuntje bewaar ik in m'n auto voor een andere keer.
Zowel het een als het ander staat me tegen.
Bedoel je omdat zo ongeveer elk restaurant dat doet en ze zich dus zonder onderscheid presenteren of vanwege het smaakbederf vanwege de dominante smaak van een pepermuntje?
Ik wil een discussie starten over het obligate pepermuntje dat door zoveel restaurants bij vertrek wordt meegegeven.
Ah joh, zeur niet. Dan ga je toch gewoon naar binnen. Daar is het vaak ook nog eens aangenamer dan buiten.
Afgelopen week was ik op een terras met parasols maar voor het diner was er geen enkele plek in de schaduw. Slecht toch?
Als we toch adviezen geven... waarom een bierviltje onder een poot als een tafel wiebelt? Dat staat goedkoop en is een gebrekkige oplossing. Een wig is veel praktischer. Ze zijn te koop voor zo'n 30 cent per stuk en zijn handig en professioneel.
Ik heb ook een suggestie voor de restaurants die gastvriendelijkheid hoog in het vaandel hebben staan. Als het koud wordt op het terras is er vaak terrasverwarming. Waarom is er geen terrasverkoeling in de vorm van staande ventilatoren voor als het warm wordt?
Afgelopen zondag dineerden we op het terras van een restaurant met 9 door jullie gegeven sterren. Tot mijn verbazing kregen we daar papieren servetten i.p.v. de linnen servetten die binnen worden gebruikt. Toen ik daar een opmerking over plaatste kregen we weliswaar direct alsnog linnen servetten. Ik vraag me af waarom er buiten dan ook maar niet plastic servies wordt gebruikt 🙂 . Ook bij restaurants waar de tafels binnen gerokt zijn, gebruik je de maaltijd buiten vaak aan een 'kale' tafel. Ik vind dit niet alleen raar, maar ook slecht.
Niet eerder hebben we zoveel reacties gehad op een onderwerp. Enkele hebben we verwijderd omdat ze doubleerden met de mening van wel geplaatste reacties. Hiermee sluiten we de reacties op dit onderwerp.
Voor mij is het weigeren van gasten, van welke leeftijd of geaardheid ook, regelrechte discriminatie en voor mij reden om het betreffende restaurant gewoon niet meer te bezoeken. Nu niet en nooit niet meer. Gastvrijheid moet voor iedereen gelden, jong, oud, zwart, wit, homo of hetero, voor iedereen. Zo simpel is dat. Daar zijn voor mij geen uitzonderingen op. Maar natuurlijk kan iemand geweigerd worden als hij zich niet gedraagt en zelfs gevraagd worden te vertrekken.
Wat maken we er weer een echt Hollands probleem van. Als ik met mijn kinderen ga eten ga ik naar De Beren en als ik rustig wil dieren ga ik wel naar een van jullie 10 sterren restaurants. Daar zijn geen kindermenu's en komen geen jonge kinderen.
We zouden willen dat ouders het onderscheid zouden kunnen maken tussen familie-restaurants en de restaurants waar sereniteit past. Omdat dat helaas niet altijd het geval is, kunnen we ons voorstellen dat er restaurants zijn waar de eigenaren aangeven dat jonge kinderen niet gewenst zijn.
Wat vinden jullie van 'adults only'?
Als u tevreden bent, heeft u evenveel reden om dat te uiten als wanneer u ontevreden bent. En als u van mening bent dat men verkeerd met uw opmerkingen omgaat, kunt dat uiteraard ook kenbaar maken. U heeft alle recht om zich oprecht te uiten als men u vraagt of 'alles naar wens is' of 'heeft het u gesmaakt'.
We vinden overigens dat enige variatie en fantasie bij het vragen om respons op de geserveerde gerechten op z'n plaats is. 'Heeft de combinatie met asperges en ham u gesmaakt' is specifiek en breekt met de voorspelbare vragen. 'Wat vindt u van de Australische wagyu ossenhaas met de rucola en rode wijnsaus in al zijn eenvoud?'
Eergisteren stond een lijvig artikel in de Volkskrant over klagen in restaurants. Ik herkende best wel een aantal dingen. Daarbij krijg ik nogal eens de indruk dat men denkt 'dat is weer zo'n zeur' en zich er verder weinig van aantrekt. Verder krijg ik nogal eens te horen dat iets een persoonlijke smaak is. Alsof je je persoonlijke smaak niet mag vertellen als antwoord op de vraag of alles heeft gesmaakt. Ik wil zeker niet stellen dat de gast altijd gelijk heeft, maar naar mijn mening zouden de bediening en de keuken zich wat vaker een klacht of kritische opmerking moeten aantrekken. Ik hou meestal mijn commentaar voor me omdat ik heb ervaren dat men vaak denkt het toch beter te weten. En in ja- en nee-discussies heb ik niet zo'n zin als ik uit eten ben.
Verreweg de meeste restaurants met 8, 9 of 10 sterren hebben positieve exploitatie resultaten. Maar ze moeten er ook hard voor werken. En niet zelden zijn er nog (belasting)schulden uit de corona tijd.
Mijn goden... ik wilde afgelopen donderdag voor de paasdagen een restaurant reserveren. Pas bij de zesde poging was het raak. Het moeten gouden tijden zijn voor eigenaren van goede restaurants. Die verzuchting wilde ik hier even kwijt.
Wij zijn zeker niet minder kritisch geworden: er komen inderdaad steeds meer fine dining restaurants in Nederland. Het aantal neemt al meerdere jaren toe. In 2024 is het aantal restaurants dat 8, 9 of 10 Restaurantsterren toegekend heeft gekregen ten opzichte van 2023 met 6% toegenomen.
Het valt mij op dat jullie steeds meer restaurants op jullie site vermelden. Worden jullie steeds minder kritsch of komen er steeds meer fine dining restaurants?
In Almere zijn meerdere restaurants die jullie zouden moeten beoordelen. Ik vind met name Bakboord geweldig. Dat restaurant hoort bij jullie classificatie. Door de creatieve keuken is elk bezoek met volle teugen genieten. Ga er maar eens eten als Lars Bertelsen zelf achter het fornuis staat.